فهرست مطالب

روش شناسی علوم انسانی - پیاپی 71 (تابستان 1391)

فصلنامه روش شناسی علوم انسانی
پیاپی 71 (تابستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/05/05
  • تعداد عناوین: 9
|
  • صفحه 7
  • عبدالحسین خسروپناه صفحه 9
    نظریه دانش ولایی، یکی از دیدگاه های موافقان علم دینی است که از سوی دفتر فرهنگستان علوم اسلامی ارائه شده است. این دفتر با بیان خاصی از چیستی علم و دین، به سه رویکرد روش شناختی، جامعه شناختی و هستی شناختی در باب علم دینی پرداخته است. در این منظر، علم دینی بدین معناست که ولایت الهی بر فرایند پیدایش علم در همه مراتبش حاکم شود. علم دینی در این جریان، مبتنی بر مبانی همچون فلسفه ی شدن و روش شناسی است.
    این نگاشته درصدد تبیین و تحلیل نظریه دانش ولایی است. به نظر می رسد نقدهای معرفت شناختی، غرب شناختی، دین شناختی و علم شناختی می تواند به عنوان پاره یی از نقدهای وارد بر این نظریه مطرح گردد.
    کلیدواژگان: علم دینی، فرهنگستان، فلسفه ی شدن، روش شناسی، ولایت، علم، دین
  • مصطفی تقوی صفحه 45
    این مقاله نقدی است بر مقاله «ملاحظاتی نقادانه درباره دو مفهوم علم دینی و علم بومی» تالیف دکتر علی پایا که در آن استدلال هایی علیه مفهوم علم دینی اقامه شده است. نویسنده مقاله مورد نقد در نقادی خود موضعی پوپری اتخاذ کرده است. در مقاله انتقادی حاضر نشان داده می شود که این منظر برای نفی مفهوم علم دینی کفایت نمی کند؛ زیرا نقادی پوپری نمی تواند نظریه علمی حاوی آموزه های متافیزیکی را از این آموزه ها عاری کند. نقادی، بدون حکمی از جهان دوم پوپر رخ نمی دهد و این نشان می دهد که ممکن است خود نقادی هم در بستری از آموزه های متافیزیکی سامان یابد. در انتهای مقاله، با مروری مختصر بر آرای دو مدافع علم دینی، نشان داده می شود که در برخی نظریه پردازی های علمی، نمی توان بدون موضع گیری در خصوص جهان بینی دینی، نظریه پردازی کرد.
    کلیدواژگان: علم دینی، آموزه های متافیزیکی، سه جهان پوپر، نقادی
  • سیدمحمدصادق مهدوی، حسین بستان (نجفی) صفحه 69
    این مقاله با هدف زمینه سازی برای توسعه علوم اجتماعی اسلامی به طور عام و تاسیس الگویی برای جامعه شناسی اسلامی به طور خاص، به بررسی مهم ترین مبانی روش شناختی نظریه سازی در جامعه شناسی اسلامی با تطبیق بر حوزه جامعه شناسی خانواده می پردازد. محورهای مورد تاکید مقاله عبارتند از: بهره گیری نظریه اسلامی در الگوی مورد نظر از روش های اجتهادی، عقلی و تجربی به گونه ای هماهنگ، پیروی این نظریه از هر دو نوع صورت بندی متداول در نظریه های جامعه شناختی، یعنی مجموعه قوانین و فرایندهای علی، قرار داشتن این نظریه در زمره نظریه های برد متوسط، تلفیق فردگرایی و کل گرایی روش شناختی، به کارگیری استراتژی قیاسی در ضمن یک الگوی ویژه متن- محور، اولویت داشتن ساخت مدل نظری و مدل هنجاری از میان انواع مدل ها، ترجیح رویکرد عملیاتی سازی مفاهیم، استخراج فرضیه های مورد نیاز از گزاره های متون دینی به دو شیوه مستقیم و غیر مستقیم و در نهایت، رعایت معیارهای روش شناسی اجتهادی از یک سو و معیارهای تایید یا ابطال تجربی فرضیه ها از سوی دیگر.
    کلیدواژگان: علوم اجتماعی اسلامی، علم دینی، مبانی روش شناختی نظریه جامعه شناسی، نظریه خانواده
  • عبدالله توکلی صفحه 99
    تبیین جایگاه ارزش ها در روش شناسی مطالعات مدیریت به عنوان یکی از علوم اجتماعی به دلیل ماهیت کاربردی آن اهمیت ویژه ای دارد. از این رو به نظر می رسد، بررسی ابعاد این مسئله می تواند مسیری پژوهشی را فراروی محققان مدیریت اسلامی قراردهد. یافته های این تحقیق که به روش توصیفی- تحلیلی انجام گرفته است عبارتند از: 1. ارزش ها در مسئله یابی و مراحل اولیه تحقیق، ارائه چارچوب فکری مرتبط و اولویت بندی جنبه های مختلف مطالعات به محققان علوم اجتماعی یاری می رساند؛ 2. به دلیل ماهیت کاربردی مدیریت و عاری نبودن مدیران از ارزش، این رشته علمی بیشتر تحت تاثیر ارزش ها قرار می گیرد؛ 3. شواهد بسیاری بر اهمیت و نقش ارزش ها در مدیریت وجود دارد؛4. ارزش ها در دین اسلام از نظام مندی برخوردارند، از این رو محققان مدیریت اسلامی باید به این یافته ها توجه نموده و از این راه بر غنای مطالعات خود بیفزایند تا بستر برای ببار نشستن نظریه مدیریت اسلامی در پرتوی مطالعه نظام مند ارزش ها فراهم گردد.
    کلیدواژگان: ارزش ها، تئوری ارزش، روش شناسی علوم اجتماعی، نظام ارزشی اسلام، مدیریت اسلامی
  • علی نصیری اقدم صفحه 119
  • عبدالحمید معرفی محمدی صفحه 145
    این مقاله با این ادعا که روش مطالعه نهادها بیش از تشخیص اثر بخشی نهادها در عملکرد اقتصادی از اهمیت برخوردار است، تلاش می کند چارچوبی نهادی را برای تحلیل مسایل اقتصادی معرفی کند. نکته حایز اهمیت این است که روش شناسی متداول اقتصاددانان متناسب با نظام های بسته است، در حالیکه در دنیای واقع با نظامی باز، تطور یابنده، چند لایه و غیر قابل پیش بینی مواجهیم. اگر این فرض هستی شناختی پذیرفته شود، از نظر روش شناختی نیز باید اسلوبی اتخاذ شود که کسب معرفت نسبت به این جهان متغیر را امکان پذیر کند. بر اساس این روش شناسی هر تحلیلی از مسایل شروع می شود و پاسخ خود را در لایه های مختلف واقعیت اجتماعی می جوید و محور وحدت بخش شواهد جمع شده مساله مورد نظر است.
    کلیدواژگان: اقتصاد نهادگرا، تحلیل نهادی، سیستم باز، هستی شناسی، روش شناسی، طبقه بندی JEL: 52B، 41B
  • یاسر پوراسماعیل صفحه 183
    اساسا کل گرایی درباره الف به این معناست که الف مستقلا تشخص نمی یابد بلکه در شبکه ای از اشیای دیگری که به یک کل تعلق دارند، مشخص می شود. در فلسفه ذهن، کل گرایی عمدتا درباره حالات التفاتی مطرح شده است، نه درباره حالات پدیداری مانند احساسات. مسئله در اینجا این است که آیا واقعا حالات پدیداری مستقلا تشخص می یابند یا در ارتباط با یکدیگر مشخص می شوند. ابتدا تقریرهای مختلفی از این مسئله را براساس جهات مختلف این مسئله بیان می کنیم؛ مانند اینکه آیا رابطه کل گرایانه میان انواع حالات پدیداری برقرار است یا مصادیق آن، میان حالات پدیداری هم زمان برقرار است یا ناهم زمان و اینکه این رابطه از سنخ تشخص است یا از سنخ هم تغییری. به علاوه، آیا رابطه کل گرایانه ضروری است یا امکانی و آیا فراگیر است یا صرفا به برخی از حالات پدیداری محدود است. در پایان مقاله به استدلال از طریق «وحدت آگاهی» به سود کل گرایی پدیداری اشاره خواهیم کرد.
    کلیدواژگان: کل گرایی، حالات پدیداری، حالات التفاتی، وحدت آگاهی
  • خلیلی حسامی صفحه 199
|
  • Abdulhossein Khosropanah Page 9
    "Velayee" theory of knowledge refers to one of the approaches accepted by advocates of religious knowledge in Academy of Islamic Sciences. This academy with a specific expression on the nature of religion and science discussed religious knowledge in a tripartite approach including methodology, sociology and ontology. In this view, religious knowledge means that divine sovereignty rules over all processes of knowledge creation at every level. Here, religious knowledge based on philosophy of becoming and methodology. The present study attempted to explain and analyze "Velayee" theory of knowledge. It seems that critiques of epistemology and theology and also those provided through west studies and science studies can be considered as some criticisms of this theory.
    Keywords: Religious knowledge, Academy, Philosophy of becoming, Methodology, Velayat, Science, Religion
  • Mostafa Taqavi Page 45
    This paper is a critique of the "Critical Remarks on the two concepts of religious science and indigenous knowledge". The author of that paper, taking a Popperian stance, argues against the concept of religious Science. My paper shows that this view is not sufficient to negate the “religious Science”; because Popperian criticism does not make scientific theories –containing the metaphysical notions - free of metaphysical doctrine. The critics are organized on the Popper’s Second World; so, they, themselves, may be organized in the context of metaphysical doctrines. This paper concludes with a brief review of two scholars who defend the term “Religious Science” to argue that, at least in some areas, constructing any scientific theory without a clear standing on religious Worldview is not possible.
    Keywords: religious knowledge, metaphysical notions, Popper's worlds, criticism
  • Seyyed Mohammad SÂdeq Mahdavi, Hossein BostÂn (Najafi) Page 69
    This article provides an appropriate ground for developing the Islamic human sciences in general and establishing a pattern for Islamic sociology especially. Given that, it deals with the most important methodological foundations of theory-building in the Islamic sociology concentrating on the field of sociology of the family. The article emphasizes the following pivotal suppositions: 1) The Islamic theory in the accepted pattern employs simultaneously and coherently Ijtihadi, rational and empirical methods. 2) It follows both current formations of sociological theories i.e. set of laws and causal process. 3) With respect to level of the theory, it would be a middle-range theory. 4) It mixes methodological individualism with methodological holism. 5) It employs a deductive strategy following a special textual pattern. 6) Among different kinds of models, it gives priority to constructing theoretical and normative models. 7) With regard to concept formation, it prefers an operationalistic approach. 8) It extracts hypotheses from the statements of religious texts in both mediate and immediate manners. 9) It meets the criteria of methodology of Ijtihad as well as the criteria of empirical confirmation or refutation of the hypothesis.
    Keywords: social Islamic sciences, religious science, methodological foundations of sociological theory, family theory
  • Abdullah Tavakkoli Page 99
    Due to its practical nature defining the role of values in methodology of management studies as a social sciences discipline is of particular importance. Thus, it seems that exploring different aspects of this problem faces Islamic management researchers with a new research direction. The findings of this study, which was performed in an analytical – descriptive method, showed that in the first step of research, values assist social sciences researchers in the identification of problem, establishment of related intellectual framework and prioritizing different aspects of study. Also, because of the practical nature of management and the fact that managers could not be devoid of values, this scientific discipline has been more influenced by values. Moreover, there is plenty of evidence that assert the importance of the role of values in management. Islamic values have been constructed in a systematic approach and hence, writer of this paper suggested that for strengthening their research capacity, Islamic management researchers should use these findings in order to provide the basis for emerging Islamic management theory in the light of a systematic study of values.
    Keywords: Values, Theory of values, Methodology of social sciences, Islamic value system, Islamic management
  • Ali Nassiri Aghdami Page 119
    This paper argues methodology of analyzing institutions is more important than understanding the effectiveness of institutions in economic performance and tries to articulate a framework for institutional analysis. It is important to recognize the usual methodology which is employed by economist is suited to closed systemswhile in reality economic spheres are open, evolutionary, multi-layer and unpredictable systems. If we accept this ontological assumption, then we must employ a suitable methodology to make economic systems understandable. To do this, proposed methodology, recommends to begin economic inquiries from problems and to find answers from different layers of social reality and to unify acquired evident according to documented problem.
    Keywords: Institutional Economics, Institutional Analysis, Open System, Ontology, Methodology
  • Abdolhamid Moarefi Mohammadi Page 145
    The aim of this paper is an inquiry in the problem of truth in economics. The subject of truth, interconnected with epistemology and methodology. So we consider methodology in an epistemological perspective. We start with, influence of change in twenty century’s philosophy of science on economic methodology. I believe that, economist hoped that, they can use these scientific methodologies, that based on Hypothetico -Deductive model, to became economic discipline more scientific and also, solve the problem of truth. But because, economics as a social science has a fundamental difference with natural science such as physics, economic methodologist, confront some problems. To overcoming thises problems, we must dismiss the distinction between “context of discovery” and “context of justification” in methodology of science. So, the origin of theories become important, and we can use a paradigmatic view and institutional approach in economic methodology, to solve the problem of truth.
    Keywords: truth, economic methodology, epistemology, Hypothetico, Deductive model
  • Yasser Pouresmail Page 183
    In general, holism about A is the view that A is not independently individuated, but is individuated in a network of other objects belonging to a whole. In the philosophy of mind, holism is mainly adopted as to intentional states, not phenomenal statessuch as sensations. Here the problem is whether phenomenal states individuate independently or in relations with one another. First we will consider different versions of the problem based on its different aspects; does the holistic relation obtain between various phenomenal types or their tokens, between synchronic phenomenal states or diachronic ones, and is it a sort of individuation or covariation. Furthermore, is this relation necessary or contingent, and is it inclusive or is restricted to some phenomenal states. In the end, we will consider the argument from the “unity of consciousness” in favor of phenomenal holism.
    Keywords: holism, phenomenal states, intentional states, unity of consciousness